Original cartel de Córdoba 1913

Menú
cartel_1913_med.jpg
Original cartel de Córdoba 1913

El cartel como medio de comunicación publicitaria nace en Francia a final el siglo XIX, su principal exponente fue el pintor francés Henri Toulouse Lautrec. Con este pintor el cartel tomó importancia de obra artística y comenzaba el primerizo modernismo, fue el cartel de “Moulin-Rouge” el que inauguraba la moderna publicidad que traslada el arte de los museos a la calle. En España la ciudad más receptiva a este arte fue Barcelona, los movimientos de vanguardia catalanes lo difundieron en el conocido semanario catalán “Les 4 gats”.

Julio Romero de Torres percibe estas influencias, combinándolas con los aires de su tierra, y ejecuta estos magníficos carteles para las ferias cordobesas. En este cartel, predomina el empleo de los tonos verdes y azules que utilizaría en su primera época.

Las dos figuras femeninas recuerdan a las que aparecen en el panel de la Córdoba Cristiana del Poema de Córdoba. Al igual que en multitud de sus cuadros, van ataviadas con mantón la mujer de la izquierda, y mantilla la mujer de la derecha, simbolizando una vez más la dualidad entre lo profano y lo religioso. Al fondo aparece el río Guadalquivir, la torre de la Catedral y la ciudad de Córdoba, todo inserto en un campo verde. Los farolillos que apareen a la derecha dan la nota colorista y festiva de este cartel anunciador.

Original poster from Córdoba 1913

The poster as a advertising strategy was born in France at the end of the 19th Century. The best poster designer was the French painter Henri Toulouse-Lautrec. Thanks to this painter, the poster acquired artistic importance when the Modernism began to spread around the European Continent. The poster of the Moulin-Rouge inaugurated the modern advertising that takes the art from museums to the streets. In Spain, Barcelona was the the most receptive environment for this kind of art. The Catalan vanguard movements spread it through the famous Catalan seminar Les 4 gats.

Julio Romero de Torres got influenced by this movement, combining it with his homeland resemblances and creates magnificent posters for the festivals in Córdoba. In this example the artist used fundamentally green and blue tones, reminiscences of his first period.

The two female figures are similar to those appearing in the work La Córdoba Cristiana del Poema de Córdoba, or The Christian Córdoba of the Córdoba's Poem. The woman on the left is wearing a shawl and the woman on the right a mantilla. Both articles of clothing symbolize again the duality between the profane and religious aspect. The dresses of the two woman are similar to those of other works by Julio Romero de Torres. In a background with a green landscape appears the river Guadalquivir, along with the tower of the cathedral and the city of Córdoba. The lanterns of the right side provide a bit of color and festive feeling in this advertising poster.